van elderen onderwijsadvies

Downloads  

Checklist scholen in verband met inspectiebezoek. 

Minimaal 1x per 4 jaar krijgt elk bestuur inspectieonderzoek. De inspectie vraagt aan het bestuur hoe zij stuurt op onderwijskwaliteit en welk beeld zij heeft van de kwaliteit van het onderwijs op haar scholen. Daarna volgt (binnen 1 a 2 weken) verificatie onderzoek bij een aantal scholen, waarbij de inspectie enerzijds de kwaliteit van de scholen beoordeelt en anderzijds nagaat in hoeverre de informatie van het bestuur overeenkomt met de werkelijkheid die zij op de scholen aantreft. Het bestuur weet van te voren niet welke scholen bezocht gaan worden. Dit betekent dat bij alle scholen de kwaliteit van het onderwijs en de documenten die daarbij horen op orde moeten zijn. Deze checklist kan scholen helpen bij het zich voorbereiden op eventueel inspectieonderzoek of, breder, bij het werken aan aan een goede onderwijskwaliteit.  

checklist inspectie schoolniveau 

 Checklist besturen in verband met inspectiebezoek 

Vanaf 1 augustus 2017 houdt de inspectie op een nieuwe manier toezicht op het primair onderwijs. Het onderzoek richt zich niet meer in eerste instantie op individuele scholen, maar op het bestuur als verantwoordelijke voor de onderwijskwaliteit en de inzet van financiĆ«le middelen daartoe. Het bestuur moet aantonen dat zij goed zicht heeft op de kwaliteit van het onderwijs binnen haar scholen, hier gericht op stuurt en op effectieve wijze daartoe de overheidsgelden inzet. Het spreekt voor zich dat elk bestuur zich goed wil voorbereiden op het onderzoek door de inspectie. Dit bezoek kan daarnaast aanleiding zijn om met betrekking tot de kwaliteitszorg binnen de organisatie de puntjes op de i te zetten. Daarmee heeft een goede voorbereiding een breder nut dan alleen een positief oordeel van de inspectie. 

Bijgaande checklist kan wellicht helpen het kwaliteitsbeleid binnen de organisatie nog een keer door te lopen. 

checklist besturen

Rollen en interventies van besturen c.q. bestuurders in het onderwijs 

Wettelijk is geregeld dat schoolbesturen c.q. schoolbestuurders verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs op hun school of scholen. 

Dit betekent dat zij enerzijds zicht moet hebben op de onderwijskwaliteit op de scholen (hier kom ik in een volgende notitie op terug) en anderzijds zich bewust moeten zijn van de keuze en de motivatie van haar interventies.

Wanneer ik op scholen kom en met bestuurders spreek blijkt dat het verwoorden van de rollen en typen interventies van besturen c.q. bestuurders en daarmee hun sturingsfilosofie niet altijd helder is.

Het schema dat ik voor hen heb gemaakt kan wellicht ook anderen helpen hierover meer duidelijk te brengen en het onderlinge gesprek erover te bevorderen.

 download rollen en interventies van de onderwijsbestuurder

Nieuws