van elderen onderwijsadvies

Vanelderen-onderwijsadvies biedt diverse workshops, leergangen en begeleidingstrajecten. Hieronder wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden.  

1. Basisleergang Kwaliteitszorg.De leergang bestaat uit drie bijeenkomsten. In de eerste bijeenkomst staat de keuze  van een kwaliteitskader centraal. Ingegaan wordt op het kader dat de PO raad hanteert en het kader waarop het inspectietoezicht is gebaseerd. Ook wordt besproken wat wordt bedoeld met de 'waarderende benadering'.  In de tweede bijeenkomst wordt informatie gegeven over het efficient verzamelen van informatie over de onderwijskwaliteit, de verwerking ervan in een dashboard, gevolgd door een effectieve analyse. Bijeenkomst drie staat in het kader van veranderkunde: hoe kom je tot een kwaliteitscultuur.? Hierbij worden praktische handvaten aangereikt. 

2. Kwaliteitszorg als gemeenschappelijk proces. Dit traject is bedoeld voor organisatie die het kwaliteitsbeleid op orde hebben en een verdiepingsslag willen maken richting het optimaliseren van de kwaliteitscultuur. Samen met de deelnemers wordt onderzocht welke interventies in hun organisatie 'werken' en hoe vanuit een waarderende benadering de volgende slag kan worden gemaakt. 

3. Workshop rekenonderwijs en voorbereidend rekenen in de onder- en middenbouw. In de workshop wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden besproken hoe een effectieve rekenles kan worden gegeven. De workshop is bedoeld voor leerkrachten en intern begeleiders  die hun rekenonderwijs willen optimaliseren, maar ook voor scholen die de opbrengsten van hun rekenonderwijs willen verbeteren. 

4.  Workshop nieuwe inspectiekader voor besturen, kwaliteitsmedewerkers en directeuren. De deelnemers worden geinformeerd over het actuele inspectiekader en de indicatoren daarbinnen welke worden gebruikt door de inspectie om zich een beeld te vormen van de kwaliteit van het bestuur en de school/scholen die onder het bestuur vallen. Aandacht zal worden besteed aan de wijzigingen per augustus 2023, waaronder een nieuwe indicator ten aanzien van Basisvaardigheden en Burgschapsvorming. De workshop kan onder andere worden gebruikt als startpunt voor de voorbereiding van scholen/het bestuur op inspectiebezoek. 

5.  (Be)sturen op onderwijskwaliteit; voorbereiding bestuur op inspectiebezoek. Gesprek waarbij het bestuur kritisch bevraagd wordt op de gerealiseerde onderwijskwaliteit en de wijze waarop men hierop stuurt. Een en ander na bestudering van vooraf toegestuurde documenten. Een dergelijk gesprek valt te vergelijken met het gesprek dat ook een inspecteur zal voeren met het bestuur. 

6. Audit school.  Schoolzelfevaluatie in combinatie met audit op de school waarbij met diverse geledingen wordt gesproken, in de klassen wordt geobserveerd en documenten worden bestudeerd. Resulterend in een mondelinge terugkoppeling naar directie en team en een auditrapport. 

7. Bespreking  met Raad van Toezicht over de wijze waarop zij toezien op de onderwijskwaliteit en hoe de rolverdeling er ten opzicht van het bestuur/de bestuurder(s) eruit ziet. O.a. gaat het dan over de benodigde voorkennis, het type informatie dat men nodig heeft en de wijze waarop men deze informatie verkrijgt. 

8. Samen met de organisatie opzetten van een auditsysteem. In 4 bijeenkomsten wordt samen met een werkgroep de opzet van een auditsysteem besproken en vastgelegd. Daarbij komen zowel de uitgangspunten (het ‘waarom’), de inhoud (het ‘wat’) als de organisatie (het ‘hoe’) aan bod. Na de 4 bijeenkomsten ligt er een beleidsstuk dat als basis voor de uitvoering kan worden gebruikt. De bijeenkomsten kunnen zowel online als fysiek plaats vinden. 

10. Workshop Doelen stellen met betrekking tot onderwijsresultaten. Aan de orde komen het stellen van (haalbare) doelen en prognostiseren van eind- en tussenresultaten. Ook zal aandacht worden besteed aan het definieren van doelen in termen van leerwinst/vooruitgang in plaats van absolute getallen. De workshop wordt op locatie verzorgd.