ondersteuning besturen

Ondersteuning van besturen en raden van toezicht

In de strategische agenda van de PO-raad (november 2017) lezen we: Ieder schoolbestuur wéét of het onderwijs op de scholen aan haar eigen ambities voldoet en onderzoekt volgens een vaste kwaliteitscyclus wat beter kan en beter móet.

De vereniging voor toezichthouders in het onderwijs (VTOI) geeft in haar verenigingsconvenant (2018) aan dat toezichthouders over voldoende kennis omtrent het primaire proces dienen te beschikken willen zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Bovenstaande is gemakkelijker geschreven dan gedaan. Want de onderwijspraktijk waar bestuurders mee te maken hebben is weerbarstig. Hoe opereer je als bestuurder zodanig dat anderen (de leraren, directeuren) daadwerkelijk tot verbeteringen komen? Welke interventies zijn effectief? Hoe differentieer je?

En welke basiskennis dien je als RvT-lid te hebben? Hoe verzamel je informatie omtrent de kwaliteit van het onderwijs en vooral: welke vragen stel je aan de bestuurder?

Naast kennis en ervaring vraagt besturen en toezien ook simpelweg veel tijd. Om overzicht te houden kan het helpen een deel van het werk uit te besteden

Aanbod Van Elderen-Onderwijsadvies:

[1] N.b. Van Elderen-Onderwijsadvies is aangesloten bij het programma Regie op Onderwijskwaliteit en het programma Goed worden Goed blijven  van de PO-raad  (zie https://www.poraad.nl/themas/onderwijskwaliteit/regie-op-onderwijskwaliteit en https://www.poraad.nl/themas/onderwijskwaliteit/ondersteuning-bij-kwaliteitsproblemen ).
Vanuit deze projecten kan besturen veelal  kosteloos ondersteuning geboden worden gedurende een aantal dagen.