Zelfevaluatie, audit en visitatie bij scholen
Schoolzelfevaluatie in combinatie met een audit of visitatie vormt een krachtig middel om zicht te krijgen op de kwaliteit van het onderwijs in scholen en biedt concrete aangrijpingspunten om deze verder te ontwikkelen. Scholen voelen zich ‘gezien’ en aangesproken. Besturen krijgen zicht op de ‘echte’ werkelijkheid achter de cijfers, de dilemma’s die zich daarbij voordoen en de ondersteuning die scholen nodig hebben.
Wanneer de audits/visitaties worden uitgevoerd door directeuren van andere scholen van dezelfde organisatie en/of een andere organisatie wordt bevorderd dat medewerkers van elkaar leren en ideeën bij elkaar opdoen. Het versterkt de onderlinge verbondenheid. Immers nergens is het volmaakt en iedere leraar en directeur loopt tegen knelpunten op.
Wil een audit/visitatie zinvol zijn, dan vraagt dit van de uitvoerders dat zij afstand kunnen nemen, tot een (objectief) oordeel kunnen komen en effectieve feedback kunnen geven. Hiertoe zullen zij kaders aangereikt moeten krijgen en veelal geschoold moeten worden.
Aanbod Van Elderen-Onderwijsadvies:
- Ondersteuning bij de ontwikkeling van een kader voor de audits/visitaties en de schoolzelfevaluaties (ontwikkeling lijst met indicatoren en uitgangspunten)
- Ondersteuning bij de praktische opzet van de audits/visitaties (draaiboek)
- Ter beschikking stellen van instrumenten en formats die gebruikt kunnen worden bij de audits/visitaties (b.v. een Kijkwijzer, gesprekswijzers, rapportage format)
- Procesmatige ondersteuning bij de invoering en implementatie van audits/visitaties en schoolzelfevaluaties
- Training van auditoren
- Voorzitterschap audit/visitatieteam (eventueel inclusief het schrijven van de rapportage)